Fruktansvärt!

Det är hemskt att en stackars sjukpensionerad kvinna med familj ska TVINGAS ut på arbetsmarknaden!
Att de ska lägga 150 000-200 000 kronor på utredningar och sjukgymnaster osv bara för att ta reda på OM hon kan jobba!
Istället för att lägga pengarna på tex sjukvården eller barnomsorgen! Eller varför inte på såna som mig?
Som kan och vill jobba!
Hon är sjukpensionerad för att hon har medfödd skolios och problem med knäna, hon har blivit opererad X-antal gånger men utan att bli bättre.
Hon tar hand om hem och familj. Det är jobb nog för en med sådana smärtor och förhinder!
Och det här med pensionen.. De som är förtidspensionerade eller sjukpensionerade får lägre ersättning.
Inte nog med att de redan mår dåligt av en eller annan anledning utan då ska regeringen sparka på de som redan ligger ner!
Jag kan nästan slå vad om att självmorden (tyvärr) har ökat sedan den nya regeringen tagit över, på grund av att folk har fått sämre ekonomi.
På grund av vår dåliga ekonomi kan vi inte bidra till att höja BNP vilket ju är regeringens högsta önskan att den ska bli så hög som möjligt! Har man tänkt på det?
Sämre ekonomi = inga möjligheter att konsumera (förutom det nödvändiga) = lägre BNP!
Jag själv går på alfa-kassa och får inte ut så mycket..
Nu går jag på något som kallas Ungdomsgaranti på Arbetsförmedlingen och ska därför få pengar från Försäkringskassan.
Visst, det går väl för sig.. MEN om du har Alfakassa så har du ett visst antal dagar på ett år..
Säg att jag har 300 dagar på ett år som jag ska få Alfakassa, innan var det så att om du skulle vara med i den här ungdomsgarantin och då få pengar från Fsk istället så stannade räkningen på Alfa, så hade du 250 dagar av alfakassa när du började ungdomsgarantin så hade du 250 dagar kvar EFTER ungdomsgarantin.
Men nu är det ändrat! Jag har alltså 300 dagar av alfakassa.. Jag ska gå på ungdomsgarantin i 3 månader och under hela tiden jag går där får jag pengar från Fsk, men mina dagar på Alfakassan rullar ändå! Fast jag inte får något från dom!
Det är nytt sen den nya regeringen!
Visst, jag tycker att man ska ställa krav på de arbetslösa.. För det är många som bara ligger hemma och får socialbidrag och liknande och inte gör något för att egentligen förtjäna det!
Men jag tycker också att det ska vara lite rättvisa!
Nä, det måste bli ändring på detta samhället!

Vad tycker du?

image106

Kommentarer
Postat av: Jonna

Tack för din kommentar. Men hm, hur tänker man osv.. märker man själv när dte håller på att hända, eller vaknar man en dag och vips, så är det bara där? Försöker förstå mig på:) är lite intressant. Menade inget illa med leksakerna o det:) får man fråga, vad du har för tv..tankar? behöver inte svara.

2008-02-21 @ 08:32:47
URL: http://marioon.bloggagratis.se
Postat av: Jonna

Vill inte fläka ut den, men du ser den där uppe va? :)

2008-02-21 @ 08:50:02
URL: http://marioon.bloggagratis.se
Postat av: mie

Oj vad jag blev rörd av detta=0, du skrev så bra och sant, tänk om vissa politiker kunde förstå på det viset du gör=). Jag blir glad när andra förstår, jag är själv sjuk och ska tvingas ut i arbete=/. Ha en underbar fredag=).

2008-02-22 @ 19:11:09
URL: http://www.mies.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0